Tilbud til virksomheder og organisationer

Bedre Kommunikation støtter og træner enkeltpersoner, ledere og teams i at navigere effektivt gennem fagligt og personligt udfordrende kommunikationssituationer

Udfordrende kommunikation på arbejdspladser kan opstå i mange sammenhænge:

  • mellem ledelse og medarbejdere,

  • mellem kollegaer på samme niveau i organisationen

  • i forhold til kunder, målgrupper eller samarbejdspartnere

Nogle gange bliver kommunikationen så udfordrende, at den både fagligt og følelsesmæssigt påvirker medarbejderne. Dette kan føre til konflikter, fald i arbejdsglæden og nedsat produktivitet. I værste fald kan dårlig kommunikation true en medarbejders stilling eller rolle på arbejdspladsen.

I teams eller mellem forskellige grupper kan der opstå polarisering, som gør det svært at lytte, forstå hinanden og samarbejde. Det kan påvirke både trivsel og effektivitet og i værste tilfælde føre til opsigelser eller tab af både omdømme og medarbejdere.

Disse problemstillinger er kernen i Bedre Kommunikations tilbud. Vi skræddersyr vores løsninger i tæt samarbejde med jer, og nedenfor finder I eksempler på, hvordan vi kan hjælpe. Har I andre specifikke behov, er I altid velkomne til at kontakte os for en uforpligtende samtale.

Her og nu: Sparring og coaching på ledelsesniveau

  • Forberedelse af svære samtaler

    Samtaler som indebærer uønskede ændringer for medarbejderen.

    Samtaler, hvor der skal udtrykkes kritik eller krav på en måde, som ofte vil føles meget personligt af modtageren.

    Samtaler, hvor der skal markeres en grænse, som modparten ikke er enig i.

    Samtaler som man frygter, og hvor man er bange for at tabe ansigt.

    Samtaler, hvor det personlige kommer til at dominere det faglige udtryk, man ønsker.

    Samtaler, hvor man er i en værdimæssig konflikt, og skal sørge for ikke at virke illoyal.

    Sparring vil som oftest være en session på 1 til 2 timer.

  • Justering eller ændring af kommunikationsform

    Når en medarbejder skal justere sin kommunikationsform kan det være efter kritik eller påbud - eller det kan være personen selv, der ønsker at forbedre sin kommunikationsform.

    Denne type forandringsproces kan føles dybt personlig og meget udfordrende.

    Vores mål er at støtte medarbejderen i at bevare sin faglige styrke, samtidig med at han/hun tilpasser sig de krav, arbejdspladsen stiller.

    Vores tilgang er respektfuld, venlig og direkte – og altid meget praksisnær.

    Ændring af kommunikationsform vil som regel være en session på 1-2 timer og et efterfølgende træningsforøb.

Workshops for grupper og teams

  • Hvordan giver vi feedback til hinanden?

    Lukker vi øjnene, når der egentlig ville være brug for konstruktiv kritik?

    Hvordan kan vi tale om det usagte, der har betydning for vores opgavevaretagelse?

    Kan vi i højere grad spille hinanden gode?

    I workshoppen arbejder vi praktisk med forskellige teknikker og tilgange til feedback - tilrettet til jeres behov.

  • Hvordan møder vi bedst mennesker, der er vrede?

    Vrede, kværulantiske og kritiske mennesker findes som kunder, som patienter, som borgere mv.

    Det kan være tidskrævende og følelsesmæssigt udfordrende at møde den type situationer professionelt.

    Vi afholder kurser, hvor vi arbejder med modeller, hvor man efterfølgende vil føle sig meget bedre rustet til den type kommunikation.

  • Polarisering mellem personer eller grupper

    Den udviklende forskellighed mellem personer, grupper eller sektioner kan udvikle sig til fra manglende lydhørhed overfor hinanden til fjendtlighed og polarisering.

    Arbejdsglæde og varetagelse af opgaver udfordres, og det giver god mening at træne bedre kommunikation.

Vi forener to stærke fagligheder i vores tilbud

  • Hanne Smith Pedersen

    Hanne er retoriker og ekspert i stemmebrug, sprog og udtryk med mange års erfaring som underviser og rådgiver.

    Hanne har et godt øre for nuancerne i den mundtlige formidling og kommunikation mellem mennesker.

  • Ellen Hansen

    Ellen er supervisor, organisationskonsulent og terapeut med stor erfaring i at bidrage til at løse problemer på arbejdspladser.

    Ellen har en dyb forståelse for både de store organisatoriske linjer og de individuelle udfordringer hos den enkelte medarbejder.

  • Hanne og Ellen

    Sammen har vi et bredt repertoire af traditionelle og kreative tilgange, der kan hjælpe vores kunder med at håndtere komplekse kommunikationsudfordringer.

    Vi sørger altid for at skabe et trygt og behageligt rum, hvor udviklingsprocesserne kan udfolde sig.